تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:12
کد خبر : 1667

مصرف ماهی سمنانی‌ها نصف سرانه کشوری است

مصرف ماهی سمنانی‌ها نصف سرانه کشوری است

مزیت‌های اقتصادی آبزی‌پروری نسبت به سایر فعالیت‌های تولیدی در حوزه کشاورزی گفت: آبزی‌پروری با هزینه‌های کمتر و بازدهی بیشتر همراه است و می‌تواند با ایجاد اشتغال در روستاها به معیشت خانوارهای روستایی کمک شایانی کند. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه افزود: در سال جاری با توجه ‌به شعار

مزیت‌های اقتصادی آبزی‌پروری نسبت به سایر فعالیت‌های تولیدی در حوزه کشاورزی گفت: آبزی‌پروری با هزینه‌های کمتر و بازدهی بیشتر همراه است و می‌تواند با ایجاد اشتغال در روستاها به معیشت خانوارهای روستایی کمک شایانی کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه افزود: در سال جاری با توجه ‌به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم بحث استفاده از استخرهای ذخایر آب کشاورزی برای پرورش ماهی مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین ابراز کرد: در کل کشور حدود ۶۵ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی و در استان سمنان حدود ۲ هزار استخر وجود دارد که قابلیت استفاده در آبزی‌پروری را دارند.

فلاحی در رابطه ‌با مزیت‌های استفاده از این استخرها بیان کرد: این استخرها علاوه بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه ندارند، همچنین آب این استخرها به دلیل فضولات ماهی و همچنین غذایی که در آن ریخته شده از حیث مواد آلی  بسیار غنی است و می‌تواند در کشاورزی کمک شایانی به کشاورزان کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم انواع آبزیان در استان سمنان تولید شده است، بیان کرد: این تعداد ماهی در ۳۰۰ استخر پرورش ماهی در سطح استان تولید شده و در کنار آن ۵۰۰ هزار ماهی زینتی و همچنین ۳ تن جلبک مکمل غذایی دام و طیور تولید شده است.

بنا به گفته فلاحی، در شرایط اقلیمی استان سمنان قابلیت پرورش انواع ماهی گرمابی و سردابی وجود دارد به‌طوری‌که ماهی قزل‌آلا به‌عنوان ماهی سردابی و کپور و تیلاپیا به‌عنوان ماهی گرمابی در استان تولید می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین به پایین ‌بودن سرانه مصرف ماهی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: در حالی ‌که سرانه مصرف ماهی در کشور حدود ۱۳ کیلوگرم در سال است این میزان در استان سمنان ۵۰ درصد کمتر و حدود ۶/۵ کیلوگرم در سال است.

بنا به گفته وی مصرف ماهی به دلیل دارابودن امگا ۳، پروتئین‌های قابل جذب، کمک به رشد جنین و کودکان بسیار حائز اهمیت است و در تلاش هستیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه میزان مصرف را درسطح استان افزایش دهیم. 

منبع : خبرگزاری مرآت

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.