تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1403 - 11:10
کد خبر : 2306

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان:

۹ اثر استان سمنان نشان یونسکو دارد

۹ اثر استان سمنان نشان یونسکو دارد

سمانه سلطانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان برنامه‌های مربوط به گرامیداشت هفته صنایع‌دستی در استان سمنان، گفت: رونمایی از مستندنگاری، آلبوم صنایع‌دستی شاخص، برپایی نمایشگاه، و ایجاد نخستین خانه صنایع‌دستی شهرستان سمنان در روستای خیرآباد، از جمله برنامه‌های شاخص این هفته است. وی در ادامه افزود: ۳۰ فن و

سمانه سلطانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان برنامه‌های مربوط به گرامیداشت هفته صنایع‌دستی در استان سمنان، گفت: رونمایی از مستندنگاری، آلبوم صنایع‌دستی شاخص، برپایی نمایشگاه، و ایجاد نخستین خانه صنایع‌دستی شهرستان سمنان در روستای خیرآباد، از جمله برنامه‌های شاخص این هفته است.

وی در ادامه افزود: ۳۰ فن و مهارت مربوط به صنایع‌دستی مناطق مختلف استان سمنان در قالب میراث ناملموس ثبت ملی است و ۵۳ اثر صنایع‌دستی استان سمنان دارای مُهر اصالت ملی هستند.

سلطانی با اشاره به اینکه دریافت مُهر اصالت دارای شاخصه‌های ویژه‌ای است، گفت : مطلوب بودن کیفیت اثر تولید شده، قابلیت تولید اَنبوه و بازاریابی، استفاده از ماود اولیه موجود در منطقه و خلاقیت از شاخص‌های مد نظر است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان تصریح کرد: دو دوره کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب در شهرهای سمنان و شاهرود در جهت افزایش آگاهی برای تولید آثار استاندارد برگزار شد.

سلطانی به تأثیر مطلوب کلاس‌های آموزشی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته استان سمنان برای نخستین‌بار میزبان داوری اهدای مُهر اصالت بود و ۳۳ اثر تولیدی موفق به کسب مُهر اصالت شدند

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در استان سمنان ۸۶ اثر دارای مهر اصالت ملی هستند و ۹ اثر موفق به دریافت نشان یونسکو شدند.

وی تأکید کرد: رشته‌های مطرح صنایع‌دستی استان سمنان مانند سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، منبت و معرق چوب، گهرتراشی، زیورآلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن‌دوزی سنتی، نمدمالی، قلم‌زنی، بافت‌های داری و چرم‌دوزی است و دست‌سازه‌های هنرمندان این رشته‌ها در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه ابراز کرد: گلیچ روستای چاشم در شهرستان مهدی‌شهر، مهارت خرسک بافی روستای افتر در شهرستان سرخه، دست‌بافته‌های سنتی امیریه در دامغان، و سفالگری و قالی‌بافی در سمنان، از جمله صنایع‌دستی استان سمنان، و مفرش بافی در روستای پاده آرادان، قالی خودرنگ سنگسری در مهدی‌شهر، مهارت فن لاک تراشی در منطقه کالپوش میامی، دوخت کیسه مراد در شاهرود، از جمله میراث معنوی و ناملموس استان سمنان است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است

سلطانی در نهایت ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی است و پرداخت وام به هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان در سال گذشته از محل اعتباری تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ۱۸ پرداخت شد.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.