تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 تیر 1405 - 8:20
کد خبر : 13248

سخنگوی وزارت امور خارجه

ایران بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده را رد کرد

ایران بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ایران هیچ برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ندارد و اجرای تعهدات آمریکا را پیگیری می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرخه آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد ایران هیچ دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته و برنامه‌ای برای بازرسی این نهاد از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران وجود ندارد.

اسماعیل بقائی در این نشست با اشاره به آخرین تحولات سیاست خارجی، اظهار کرد: در خصوص بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران در پی تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی، هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد و برنامه‌ای نیز برای انجام این بازرسی‌ها در دستور کار نیست.

وی افزود: ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه، روال جاری و قانونی خود را ادامه خواهد داد و چارچوب همکاری‌ها در این زمینه مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مذاکرات انجام‌شده در سوئیس گفت: نشست چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت سه بعدازظهر آغاز شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت، اما پس از اظهارات طرف آمریکایی، ادامه این نشست برگزار نشد و تبادل پیام‌ها از طریق میانجی‌ها انجام گرفت.

بقائی تأکید کرد پس از توقف نشست چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی میان ایران و طرف آمریکایی صورت نگرفته است.

وی درباره موضوع رفع تحریم‌ها و دارایی‌های مسدودشده ایران نیز گفت: اموال آزادشده متعلق به مردم ایران است و جمهوری اسلامی بر اساس منافع کشور درباره نحوه استفاده از این منابع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به مجوزهای صادرشده برای فروش نفت ایران اظهار کرد: این مجوزها از روز گذشته اجرایی شده و شامل موضوعاتی مانند حمل‌ونقل، بیمه و مسائل بانکی مرتبط با فروش نفت و محصولات پتروشیمی است.

بقائی درباره موضوع توانمندی‌های دفاعی و موشکی ایران نیز تصریح کرد: توانمندی دفاعی و موشکی کشور به هیچ عنوان موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود.

وی همچنین درباره نقش کشورهای اروپایی در روند مذاکرات گفت: برخی کشورهای اروپایی با رفتارهای خود در سال‌های اخیر جایگاهشان را تضعیف کرده‌اند و برای بازگشت به نقش مؤثر باید رویکرد مسئولانه‌تری اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود درباره تنگه هرمز اظهار کرد: ایران و عمان به عنوان دو کشور ساحلی این تنگه، برای اطمینان از تردد ایمن کشتی‌ها باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

بقائی در پایان با اشاره به روند مذاکرات آینده گفت: مسیر پیش رو طولانی است و تمرکز ایران بر توقف جنگ و اطمینان از اجرای تعهدات آمریکا طبق تفاهم موجود خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.